De natuur pakt eerst het lichtste mee.

Na de laatste zandsuppletie bij Petten aan Zee was duidelijk te zien hoe de zee onderscheid maakt tussen grof en dus zwaar- en het fijnere lichte zand. Schelpen zijn het zwaarst wat op het strand is te zien omdat deze als het ware een klif vormen. Duidelijk zichtbaar was de aanwezigheid van het lichte zand dat op de Zeewering na een woelige zee achter bleef. Dit lichte zand ligt nu ook dicht langs de kust over de oude bodem. Voor garnalenvissers met een duw- of treknet is het bijzonder zwaar om door dit fijne zand te lopen. Ik denk dat ook de garnalen dit fijne zand ontvluchten omdat er bijzonder weinig gevangen wordt. Iets wat andere jaren in september of oktober ondenkbaar was. Garnalen vang je tot het gaat vriezen en de zeebodem verhard zodat deze geleedpotigen lekkernij zich niet meer kan verschuilen.

Piet Maandag 28 Oktober 2013 at 11:10 pm | | Standaard | Geen reacties

Nieuwe eigenaar voor de WESP

De WESP heeft een nieuwe eigenaar. Van handelsonderneming J&Th van de Veldt BV gevestigd in Wouw, een deelgemeente van Roosendaal in Noord-Brabant, kreeg ik het bericht dat de WESP, het duurste meettoestel van Rijkswaterstaat, dat met heel veel subsidie in Delft ontwikkeld is om de zandstromingen bij Egmond in kaart te brengen, in hun verkoopcollectie is opgenomen. Dit bedrijf heeft connecties in de off shore over de hele wereld en heeft het eerste bod van de Vries & van de Wiel dus overtroffen. De WESP komt voor de export in de etalage voor € 25.000,- . Zijn er Nederlandse pioniers die denken de WESP rendabel te kunnen maken of wil gemeente, provincie, waterschap of middenstandvereniging het voertuig als bezienswaardig kunstwerk behouden, mag het voor € 15.000,- opgehaald worden van de Zeewering in Petten aan Zee. Over de BTW is niets vermeld maar ik ga er van uit dat die er bij komt. Wel bleek bij navraag dat het vierwielige aanhangsel niet meer bij het meettoestel aanwezig was. In de handleiding van de WESP zou nagekeken moeten worden wat de functie van dit honderden kilo’s zware metalen voertuig betekende in het functioneren van het geheel, wat voor handelsprijs of boekwaarde dit betekent in de verslagen van Rijkswaterstaat? Het zou leuk zijn om een dagboek over het functioneren van de WESP met de bijbehorende kosten, baten en meetresultaten in te zien. De belastingbetaler kan zo een indruk krijgen over dit duurste onderhoudsvoertuig van Rijkswaterstaat.

Piet Vrijdag 04 Oktober 2013 at 11:42 pm | | Standaard | Geen reacties